بسم الله و الصلاة والسلام علي رسول الله
مديري الجميل جابورة
راجل متختخ
بس عقله مفتح كنا أصحاب
كنا قاعدين قاعدة صفا
قاعدة ظريفة
يعني كنا بناكل من الأخر
وهات يا كلام
قالي تعرف اللي أختشوا ماتوا ليه ؟؟؟
طبعاً كنت حفتح بقي بس لحقت نفسي
و ضحكت الضحكة البلهاء أياها
وقلتلوا مش عارف ماتوا أمتي و فين
قالي أصلك لسه صغير
كان عنده حق ال25 سنة علي الأقل اللي بينا تخليه يتكلم زي ما هو عايز
قولتلوا ماتوا ليه
قالي كان فيه حمام من بتوع زمان
من زمان برضه
كان حمام نسوة
بيروحوا ينضفوا وبخار وساونا و غيره
كانت الحمامات ديه منتشرة في احياء مصر الحروسة
المهم الحمام ده حصلت فيه حريقة
الناس اللي لابسة طلعت تجري بره
و الناس اللي مش لابسة حبة طلعوا بره
و اللي أختشوا ماتوا
قلتله واضح أن كل اللي بيختشوا كانوا في الحمام
ضحك و طبعاً كرشه العظيم أهتز أهتزازات واضحة
وقالي لأ لسه في ناس بتختشي
طبعاً المثل أنتشر بعد كده
وأصبح ينطبق علي كل موقف يحدث والجليطة أو الوش المكشوف و البجاحة تظهر
أسف علي المصطلحات المستخدمة
أصل قلة الحياء أصبحت موضة هذا الأيام
أين الحياء
دلوقتي البنت متبقاش بنت ألا لو كانت بتستخدم مترادفات غليظة
وممكن نقول قبيحة
تتكلم زي الرجالة
تسترجل
وتنزل
وتنزل وتنزل
وأن أنكشف البرقع
كان الأول برقع حياء
يعني البنت تتكلم مع رجالة
تصاحبهم
بوي فريندز زي الرز
وبعدين حاجات تانية بدأت تنكشف بعد البرقع
طبعاً الرجالة عندهم لغة خاصة جداً في كلامهم بينهم و بين بعضهم
لغة مميزة
زي الشفرة
أول ما بنت تدخل في المكان
الناس تتحول و ترجع كوكب الأرض
ويتكلموا زي البني أدميين
ونفس الشئ كان بالنسبة للبنات
بس ده كان زمان
مابقاش فيه حاجة أسمها كلام رجالة و كلام ستات
يعني الشلة اللي قاعدة في كافية و لا في الشغل
عادي جداً أنه يتفتح أي موضوووع
أي موضوع وعن أي شئ
كلمة "في بنات قاعدين " أنتهت
و نزلت الانثي عن عرشها
و لهثت وراء عالم القباحة
الكلام ده لمسته جداً بس بصورة محدودة في فترة الكلية و ما بعدها
ودلوقتي أتفرج علي المدونات و اللي بيحصل فيها
لولا التاء المربوطة التي ربما ترتبط ببعض كلمات البنات
لا تستطيع تمييز بنت من ولد
طبعاً مش كل البنات بس
أصبحت صفة غالبة
بنات و مش بنات
صفات تشريحية أنثوية وغير كده مفيش
لا رقة و لانعومة و لا عواطف
أسترجال و أستهبال
وسمحوني علي المصطلحات تاني
لقد قال رسول الله صلي الله عليه و سلم أن الحياء شعبة من شعب الأيمان
وقال المولي عز و جل:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيماً }الأحزاب53
أداب جمة قرأناً و سنة
لكن أحنا ماشيين و مغمضين
فاكرين أن كشف المستور فقط لأنه مستور هو التحضر
و الست كل ما تكشف اكتر
يبقي أحنا وصلنا
و البنت زي الولد
طب أزاي
صحيح اللي أختشوا ماتوا
مديري الجميل جابورة
راجل متختخ
بس عقله مفتح كنا أصحاب
كنا قاعدين قاعدة صفا
قاعدة ظريفة
يعني كنا بناكل من الأخر
وهات يا كلام
قالي تعرف اللي أختشوا ماتوا ليه ؟؟؟
طبعاً كنت حفتح بقي بس لحقت نفسي
و ضحكت الضحكة البلهاء أياها
وقلتلوا مش عارف ماتوا أمتي و فين
قالي أصلك لسه صغير
كان عنده حق ال25 سنة علي الأقل اللي بينا تخليه يتكلم زي ما هو عايز
قولتلوا ماتوا ليه
قالي كان فيه حمام من بتوع زمان
من زمان برضه
كان حمام نسوة
بيروحوا ينضفوا وبخار وساونا و غيره
كانت الحمامات ديه منتشرة في احياء مصر الحروسة
المهم الحمام ده حصلت فيه حريقة
الناس اللي لابسة طلعت تجري بره
و الناس اللي مش لابسة حبة طلعوا بره
و اللي أختشوا ماتوا
قلتله واضح أن كل اللي بيختشوا كانوا في الحمام
ضحك و طبعاً كرشه العظيم أهتز أهتزازات واضحة
وقالي لأ لسه في ناس بتختشي
طبعاً المثل أنتشر بعد كده
وأصبح ينطبق علي كل موقف يحدث والجليطة أو الوش المكشوف و البجاحة تظهر
أسف علي المصطلحات المستخدمة
أصل قلة الحياء أصبحت موضة هذا الأيام
أين الحياء
دلوقتي البنت متبقاش بنت ألا لو كانت بتستخدم مترادفات غليظة
وممكن نقول قبيحة
تتكلم زي الرجالة
تسترجل
وتنزل
وتنزل وتنزل
وأن أنكشف البرقع
كان الأول برقع حياء
يعني البنت تتكلم مع رجالة
تصاحبهم
بوي فريندز زي الرز
وبعدين حاجات تانية بدأت تنكشف بعد البرقع
طبعاً الرجالة عندهم لغة خاصة جداً في كلامهم بينهم و بين بعضهم
لغة مميزة
زي الشفرة
أول ما بنت تدخل في المكان
الناس تتحول و ترجع كوكب الأرض
ويتكلموا زي البني أدميين
ونفس الشئ كان بالنسبة للبنات
بس ده كان زمان
مابقاش فيه حاجة أسمها كلام رجالة و كلام ستات
يعني الشلة اللي قاعدة في كافية و لا في الشغل
عادي جداً أنه يتفتح أي موضوووع
أي موضوع وعن أي شئ
كلمة "في بنات قاعدين " أنتهت
و نزلت الانثي عن عرشها
و لهثت وراء عالم القباحة
الكلام ده لمسته جداً بس بصورة محدودة في فترة الكلية و ما بعدها
ودلوقتي أتفرج علي المدونات و اللي بيحصل فيها
لولا التاء المربوطة التي ربما ترتبط ببعض كلمات البنات
لا تستطيع تمييز بنت من ولد
طبعاً مش كل البنات بس
أصبحت صفة غالبة
بنات و مش بنات
صفات تشريحية أنثوية وغير كده مفيش
لا رقة و لانعومة و لا عواطف
أسترجال و أستهبال
وسمحوني علي المصطلحات تاني
لقد قال رسول الله صلي الله عليه و سلم أن الحياء شعبة من شعب الأيمان
وقال المولي عز و جل:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيماً }الأحزاب53
أداب جمة قرأناً و سنة
لكن أحنا ماشيين و مغمضين
فاكرين أن كشف المستور فقط لأنه مستور هو التحضر
و الست كل ما تكشف اكتر
يبقي أحنا وصلنا
و البنت زي الولد
طب أزاي
صحيح اللي أختشوا ماتوا
هناك ٣٠ تعليقًا:
بوست جميل قوى وكمان موضوع الاقصى كان جميل انا عايزة اشكرك على ردك على المدونه عندى للتعليق اللى بالانجليزى لانى للاسفه مكنتش هارعرف ارد عليه زيك كدة وكمان انا مش هاعرف ااقول كل المعلومات دى بالا نجليزى ربنا يكرمك ياريت لو حدث دة تانى انا هااترك ليك الرد متفقين
جزاك الله خيرا ويعينك على الخير دوما
جزاك الله خيرأً أختي في الله رفقة
و من غير ماتطلبي أن شاء الله حتلاقيني أو حتلاقي أي حد تاني بيرد
علي فكرة أنا أجهل الناس
ولكن الله ينصر دينه و لو بالجاهل
وهو سبحانه الذي أجري الحق علي لساني
وشكراً علي أطراءك
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
اخي تتكلم عن واقع مخجل نعيشه و لاكن لله الحمد يوجد الكثير ايضا ممن تنظر اليهم يسروك هم اخوات عرفوا طريق الحق و عرفوا حق الله عليهم
نسال الله ان يجعل اخواتنا منهم و انا يثبتنا و اياهم علي الحق
و كلامك زي كل مره جميل ..جزاكم الله خيرا
و الذي نفسي بيديه اني احبك في الله
أخي في الله يا قلبي يا غريب
أحبك الله
و الله أني أعلم أن هناك أخوات أخلاقهن أخلاق الصحبيات رضي الله عنهم
قنتات حافظات للغيب
ربنا يحفظهن
ولكن من هن علي منابر الضلال
أن رؤية المرأة في وضع مهين غير الذي خلقه الله لها يدمي قلبي و يحزنني
أشكرك علي كلماتك يا أخي العزيز
و أشهد الله أني أحبك في الله
وجزاك الله خيراً
انت قلت حاجات كتير صح
بجد خسارة اللي بيحصل من كتير من البنات دلوقتي, فين الأنوثه والرقه والحاجات دي بتاعة البنات, واللي المفروض انها تعريف لكلمة بنت.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الفاضل بينو .. قرأت تعليقك الأخير في مدونتي الذي ذكرت فيه بعثة النبي صلى الله عليه وسلم ليتم مكارم الأخلاق .. ثم قرأت هذا البوست الذي تتحدث فيه عن الآداب والحياء .. وأخيراً لاحظت في الشات بوكس .. اعتذارك عن تلبية طلبي .. الذي طلبته منك ومن العائشة في الأحلام ولم يفعله منكما أحد .. شعرت وكأنك علي لست راض واني فعلت ما يغضبك وأنك آثرت التلميح لا التصريح تكرماً منك علي .. ولا أدري أحق ما شعرت به أم لا .. ذلك أن الذنوب قد غلبت على البصيرة حتى صرت لا أفهم إلا بالتصريح .. فإن كنت قد أسأت فصرح .. فإنك عندي بمكان لا تخشى معه قولا ولا تحجب عني فيه رأيا .. ويا أخي لا تؤاخذني بما فعلت ولا ترهقني من أمري عسرا ..
أختي في الله أسراء
لم أقصد تعميم الأمر
و لكن رسول الله صلي الله عليه و سلم أوصانا بالقوارير
فهن لهن مقدار عظيم
وشأن كبير
ويفعلن
وهن قلة
يحط من قدرهن
و هدانا الله أجمعين
أخي في الله ماعلينا
أشهد الله أني أحبك في الله
وأسأل الله عز و جل أن يجمعنا في جنة الخلد مع حبيبنا و سيدنا و قائدنا سيدنا محمد صلي الله علي و سلم
وأن ينعم علينا بالنظر الي وجهه الكريم
وهو ولي ذلك و مولاه
أعذرني علي هذه المقدمة
أولاً أنا مش زعلان منك علي الأطلاق ولو تلاحظ في الشات بوكس أني بعتذر عن تلبية طلبك علي الفور
ليه؟!!!!!!!!
لأن الموضوع اللي أنت طلبته موضوع كبير جداً أكبر مني في الواقع
و لو كتبته بعدم ألتزام ممكن أن أسئ الي واقع غير مألوف للغير
و أنا كنت في حالة نفسية غير مستقرة الأيام الماضية
فأعذرني و لكني سألبي طلبك , و الموضوع أنا بدأته بس هو في الدرافت
أما بالنسبة لك
لإأنا أحبك في الله
وأشكر الله أنه منحك هذه الحساسية الفائقة لتشعر بمن حولك
و قد وضعت حديث رسول الله صلي الله عليه و سلم و صحابته الكرام
فقد وجدتك دون قصد أخي تذكر أسماء الصحابة مجردة وهم يستحقون كل أجلال منا كأناس تفهم علي الأقل واجبها تجاه سلفها الصالح
و الناس دلوقتي مبقتش ناس زي ماأنت عارف يتحدثون بلا فهم و لا دراية
أفواه تتحدث وحروف تتطاير من شفاه ترفع الرايات فقط لتعلن وجودها الهش تحت سماء الرحمن الذي يسمع و يري
أنا مش بكبر المواضيع و لا تؤخذني
وبدون مكنت تسأل أنا فاهم قصدك و نيتك أخي في الله
وأنا أجهل الناس فأعذرني لجهلي و هدانا الله أجمعين لما يحب و يرضي
أخي الكريم بينو .. الحمد لله الذي جعلك عيون تبصر بها الحق .. ولا تخاف في الله لومة لائم .. فالحق معك فقد أخطأت لما ذكرت في تعليقي في مدونة طعمة أسماء الصحابة دون مصاحبتها بما يليق بأصحابها من ترضية .. رضي الله عنهم أجمعين .. ولعل ذكري لهم في سياق الثناء عليهم جعلني أغفل عن ذلك ..
والحمد لله الذي جعل لنا إخواناً يهدونا إلينا عيوبنا ..
وبالنسبة لطلبي .. فاعترف بتطفلي .. فاعذرني ولا ترهق نفسك بما لا تطيق .. فإن أتتمته ولا تريد نشره فأرحب باستقباله على الإيميل .. وإن لم تتمه لشغلك عنه فلا بأس .. ويكفينا اهتمامك
أحبك الله الذي أحببتنا فيه ..
وأرجوا منه أن تكون نفسيتك الآن اكثر استقراراً
معاك حق في كل اللي قلته
بدون تعميم فيه بنات كتير كدا وبقينا نشوفهم كل يوم .. جايز من احساس بعض البنات انهم بقوا دلوقتي زي الرجالة ينزلوا ويطلعوا ويروحوا وييجوا فدا اثر عليهم سلبيا في التصرفات والكلام كمان.. على الرغم من ان جمال البنت هيفضل في حياءها وانوثتها
تحياتي
ماعلينا
شكلك زعيلت
و أنا لم أقصد مضايقتك أبداً
و سامحني
أما عن طلبك فأنا سألبيه ولكني أعتذرت علي عدم تلبيته علي الفور
وجزاك اللخ خيراً
الأخت هبة المنشاوي
هي ديه النقطة اللي أنا أقصدها
الضابط
البنت ,طلوع و نزول بلا ضابط
ودخولها في هوجة حرية حرية
و مانسمعه من أهتراءات عن حرية المرأة المزعومة
مع أن الاسلام كفل للمرأة حريتها و أمنها و قيمتها
و لكنهن تدنين و بحثن عنها تحت الأرض
وأنا معكي أذا فقدت البنت ما خلقه الله عليها من حياء و أنوثة فقدت ما هي وأصبحت مخلوق أخر شبيه بالانثي فقط
اخى فى الله بينو
بينو صح
موضوعك جميل لكن الفكره هيا هيا مفيهاش جديد يعنى فكره مستهلكه يعنى الكلام فيها لابيحل ولا بيربط خصوصا انك وبعد اذنك هعلق على حاجه كده فى اسلوبك يعنى انت لما اتكلمت عن البنات كان لازم الاول تقول بعض البنات
لانك لما قلت بنات وسكت يبقى عممت كل البنات ولما قلت رجاله وسكت تبقى عممت يبقى كل الرجاله كده
طيب ما انت راجل وانا راجل وبيتهيألى احنا مش وحشين او على الاقل الناس شايفنا مش وحشيين
وانت عندك اخت وانا عندى اخت واكيد احنا متأكديين انهم برضو مش بنات وحشيين
يبقى ليه بقى ما نبصش للنصف الاخر من الكوب
يمكن المايل لما يقرا كلامك عن النص المليان من الكوب حاله ينعدل شويه
ايمن فاروق
قرأت البوست وانا موافقاك تماما فى ان حكاوى القهاوى اصبحت كلها قباحة ولما كتبت عن الأمور الخاصة فى مدونتى جئت الى وهاجمتنى رغم انى قصدى خيرا بتبصير البعض لما يخفى
نقلت السيدة عائشة الكثير من الأحاديث عن الرسول صلى الله عليه وسلم وكان الكثير منها يتحدث فيه رسول الله عن العلاقة الخاصة بين الرجل وزوجته
كما أخبرتنا بكثير من دقائق علاقتها بالنبى كزوجة ولم تخجل ولم يقول لها أحد ايه قلة الأدب دى
أليس نبينا الكريم من قال
لا يقع أحدكم على امرأته كما تقع البهيمة، وليكن بينهما رسول، قيل: ما الرسول يا رسول الله؟ قال: القبلة والكلام .. صدق رسول الله
وكذلك قوله عليه الصلاة والسلام "ثلاثة من العجز"، وذكر منها أن يقارب الرجل زوجته فيصيبها قبل أن يحدثها ويؤانسها، ويقضي حاجته منها قبل أن تقضي حاجته منه (رواه الديلمي في كتابه سند الفردوس).
وأيضا قوله عليه الصلاة والسلام: "ولك في جماع زوجتك أجر، قالوا: يا رسول الله أيأتي أحدنا شهوته ويكون له فيها أجر؟ قال: أرأيتم لو وضعها في حرام أكان عليه وزر؟! فكذلك إذا وضعها في حلال كان له أجر".
وتكتمل الصورة في مشاهد ليلة الإسراء والمعراج ليرى الرجل الذي يترك الطعام الطيب ويأكل الطعام الفاسد الخبيث.. إنه الرجل الذي يهجر زوجته التي هي حل له ويلجأ إلى الزنا والحرام.. أي نذير للرجل الذي يهجر زوجته أشد من ذلك؟! وأي تكريم ومراعاة للمرأة أعظم من ذلك؟!.
نكمل المسيرة مع الرسول الكريم، "فلا تعزل الحرة إلا بإذنها" والحديث مفهوم تفسيره
ألا ترى أن اهتمام الإسلام بتلك الأمور أمر ضرورى ووأن الحديث عن الجنس لم يكن مذموما فى الإسلام يا سيدى
وأن تقول المرأة وتطالب وتتحدث عما تشعره وتتمناه ليس به عيبا
وشكرا
الأخ العزيز raspoutine
لو قرأت سطور كلماتي الفقيرة
لوجدت أني أشرت أنه ليس كل البنات
ربما لم أشر الي الرجال لأن الموضوع يتحدث عن النساء
نعم أخي الموضوع أستهلك يعني مش لازم نتكلم فيه
ونقول كفاية
كفاية عشان الأخلاق نزلت لتحت الأرض
طب نعمل أخي
موضوعي مقدمة لحاجة جاية أن شاء الله
الأخت ياسمين
الفكرة لم تكن مهاجمتك أبداً
وليه كل نقض يصبح هجوماً
لم أقلل من قدرك فقد قرأت معظم ما كتب في مدونتك علي قدر أستطاعتي
ولكن أختي في الله
كان واجباً علي السيدة عائشة ما فعلت
لماذا كانت رضي الله عنها تبين لنا ديننا رجالاً ونساءاً
واجبتنا
وحياتنا
أما ما قصدته هو أنتشار القصص الجنسية الأن بكثرة علي أنها حل لمشاكل قائمة مثلها مثل الصحف الصفراء وصحف الحوادث وأنت تفهمين ما أعني
لم أقصد وجود صلة ولكن حتي و أن صح ما تقولين فعلي الأقل يتحدث في هذه الأمور لمن يعنيهم الأمر في الخصوص و ليس العموم
وأعذريني لما لم أقصد
وهدانا الله أجمعين
هذا كان نصر تعليقك فى مدونتى
لماذا تتجه معظم مواضيعك ناحية الجنس
بأي شكل كان
لماذا
رغم أن موضوع الجنس فطرياً موضوع يدعو للحياء
أعتي أنه لا يتحدث عنه في العلن بكل سهولة كما يحدث هذه الأيام و حتي لو فعل فهو يحدث بأقلام نساء
ملكات الحياء يتنازلن عن عرشهن من أجل الهواء
وأنا أرد عليك أنه لا يتجه فطريا للحياء ولا حاجة ومشكلة الزوجات فى مصر منتشرة جدا ولا تشعر اغلبهن بالإشباع ومع ذلك لما تيجى تتكلم الناس تقولها بس عيب كدة
ولما تحب تعرف احساس المرأة بالجنس ونظرتها له .. هل الفضل انك تتعرف على واحدة من الشارع وتسألها ولا هتسأل أختك ولا والدتك مثلا وبدون زعل أنا باتكلم جد .. صعب جدا فتح حوارات جادة عن تلك الأمور مع أى امرأة أيا كانت .. لذلك لم أتحرج وانا أكتب ما يخطر فى بالى عن تلك الأمور واعتربتها صرخة من امرأة مثقفة تلتقى بالكثيرات بطبيعة موقعها فى الحياة .. عبرت عن اللى جوة كتير منهم وبتصرخ أرواحهن طلبا للخلاصهل فكرت مرة انك تبقى مكان واحدة ست .. فكرت ان الناس تهاجمك لما تتكلم عن ابسط حقوق الحيوان حتى مش الإنسان بس
فكرت انك تحس بالقهر لما تفكر لمجرد انك انثى .. كأنى لازم ابقى ام وماينفعش ابقى انثى .. ابقى لية راى بس ما أعرفش اطبخ .. ابقى قارئة لكن بدون فكر
جربت تعيش بالطريقة دى ؟؟ ..
أرجو انى أكون شرحت وجهة نظرى وأنا وجدت مدونتك جميلة وتنم عن شخصية متميزة .. هتكون متميز أكتر لو حسيت بالآخرين خاصة من هم ليسوا من نوعك
آسفة للتطويل لكن شعورى بتميز مدونتك جعلنى أرغب بشدة فى جذب انتباهك لمدونتى ومداومتك على زيارتى لذلك شرحت الأمر .. وشكرا
مع احترامى لكلامك
فى بنات كويسة جدا
وبتحافظ على نفسها جدا
وبتحافظ على انوثتها جدا جدا
ودينها وسمعتها
وسمعة اهلها
احنا يمكن فى اخر الزمن
لكن برده ارجع واقولك
أُمة محمد بخير
أختنا الكريمة ياسمين
أحيي فيك شجاعتك في عرض ما تؤمنين به وتعتقدين أنه الحق .. وكم نفتقد هذه
القيمة في كثير من الرجال فضلاً عن النساء إلا ما رحم ربي ... لذلك سعدت لما وجدتها في صوتك الشجاع
الحقيقة أني لم اتابع موضوع النقاش بينك وبين أستاذنا بينو .. ولن أميل إلى رأي أحد منكما .. ولكن سأحدثك في موضوع آخر لو تسمحي لي فقد رأيت استدلالك بمجموعة من الأحاديث على رأيك ..
ولا أكتمك سراً أنه أزعجني جداً استدلالك بخمسة أحاديث .. أربعة منها منها لا يصح نسبته للنبي صلى الله عليه وسلم
وتعجبت كيف ينبني رأياً على مجموعة من الأحاديث غالبها الضعف والنكارة ..
فحديث القبلة والكلام .. هو في الحقيقة منكر قال بنكارته الحافظ العراقي وضعفه الألباني في السلسلة الضعيفة
وحديث قضاء الحاجة بين الزوجين ضعيف كما ذكر ابن القطان والذهبي والألباني
وحديث "لا تعزل الحرة إلا بإذنها" ضعيف كما قال الرازي والذهبي والدارقطني وابن عبد البر
وحديث الإسراء والمعراج فقال أبو جعفر الرازي أن ضعيف وضعفه غير واحد
ومع أن هذه الأحاديث مذكورة في كتب عظيمة كإحياء علوم الدين إأو كتب التفسير لا
أن أصحاب هذه الكتب القيمة لم يكونوا علماء في علم مصطلح الحديث لذلك أخطأوا في سردها دون التحقق منهم .. فنسأل الله لهم العفو .. وواجبنا أن ننقح كتبهم مما فيها من المدسوس أو الخطأ ليتم لنا النفع بها
أما حديث "ولك في جماع زوجتك أجر " فهو صحيح بلفظ "وفي بضع أحدكم صدقة. قالوا : يا رسول الله ! أياتي أحدنا شهوته ويكون له فيها أجر ؟ قال : " أرأيتم لو وضعها في حرام أكان عليه فيها وزر ؟ فكذلك إذا وضعها في الحلال كان له أجرا "
والأمر في البحث عن صحة الأحاديث أصبح ميسوراً حتى على أمثالي من ضعاف العلم فمع وجود البرامج والكمبيوتر أصبح بضغطة تستطيعن الحصول على حكم ودرجة أي حديث
أوضح نقطة هامة انه ليس لضعف هذه الأحاديث يكون معناها خطأ .. قد يكون معناها صحيح .. لكن الخطأ ان ننسبها إلى النبي لأنه صلى الله عليه وسلم قال : من كذب علي متعمداً فليتبوأ مقعده من النار
وأرجو منك إن كنت نشرت هذه الأحاديث في أي بحث أو مقال أو في حوار مع أحد أن تظهري لنا المزيد من شجاعتك فتنبهي من تكلمتي معهم على ما في هذه الأحاديث
من ضعف ..
وأرجوا منك إن تبين خطأ في كلامي أو تبين لك عكس ما ذكرت ألا تبخلي علينا
بالفائدة
ولك مني كامل التقدير والتحية
أخي بينو
جرى إيه يا جدع أنت .. طب أنا حزعل ليه ؟؟ فهمني .. انا اعترفت بخطأي ليس أكثر .. وطبعاً ما زعلتش ومش معقول أزعل من واحد أنا حاسس إنه أنا .. يعني أزعل من نفسي .. وبعدين الكلام بقى رسمي كده ليه .. يا عم خلينا نفكها كده .. خليها بساطة
معلش أنا تدخلت في الحوار بينك وبين الاستاذة ياسمين .. بس أنت عارف بقى .. فاهمني طبعاً ..
في موضوع إننا نعرف بعض .. طبعاً دا لو ما كنتش أنت أنا .. فمتهيألي لما نتقابل .. حتقول لي وأنت مبرق عينيك .. إيه ده هو أنت ؟؟ .. ونطلع عارفين بعض من يجي عشرتاشر سنة كده ولا حاجة .. إحساسي كده مش عارف ليه
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فعلا اللى اختشوا ماتوا
و البنت كل ما تنزل من بيتها لازم تنقص حاجة
هتفضل تنقص
تنقص
جزاك الله خيرا اخى
السلام عليكم
يقول الله في كتابه اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [النور : 31]
و الحديث هنا للمؤمنات
الذي قال الله فيهم
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ [التوبة : 71]
هل من بعد رحمه الله نسال؟؟؟
نسال الله ان يعاملنا برحمته و لا يعاملنا بعدله
اللهم امين
و اخيرا جزاكم الله خيرا علي كلامك اشهد الله اني احبكم في الله
بسم الله الرحمن الرحيم
الأخت ياسمين
سأورد ردي في نقاط مرقمة
1-أشكرك علي ردك المهذب
2-لمست في ردك الأول طابعاً دينياً رغم أستعانتك بأحاديث ضعيفة كما أشاؤ أخي ماعلينا و لكن الواضح أنك تقرأين بخصوص الموضوع بأهتمام , لكن الواضح أنك لم تفهمي القصد و الغرض من الرد ,أنا لم أعترض علي المرأة أن تعبر عن نفسها وكيانها و ما تشعر به و تحسه , ولكن أنا أتكلم عن الحدود , حدود الكلام , ومع من تتكلم ,يعني ماينفعش تطلع في الشارع تتكلم عن ما تعانيه من مشاكل زوجية,أتعلمين ما هي المشكلة الحقيقة أن الزوجات لا يتحدثن مع أزواجهن والعكس صحيح وهم أولي الناس ببعض
أليس كذلك؟؟
أما أن نعرض قصص لفتيات تعرضن للأغتصاب ,ونشرح تفصيلياً ما حدث لهن كأنه فيلم ,ما الهدف من ذلك مثلاً أختي في الله
أعلم أنك تريدين حل مشكلة , ولكن طريقة الحل ليست بهذه الطريقة وهذا ما قصدته .
أن رؤية أمرأة تتحدث في هذه المواضيع علناً يؤذي أحساسي كرجل يحترم النساء
يحترم أنوثتهن ورقتهن و حمرة الخجل التي تنبض في وجههن فطرياً.
هذه هي الأنثي
وتأكدي الأناث التي تعرف معني الحياء أذا تحدثن في مشاكلهن يبدأن بأزواجهن أو أمهاتهن أو أخواتهن أو صديقاتهن ,،اهيك عن أنهن لا يتحدثن الي رجال غير ذوي المحارم
هؤلاء هن الأناث
أما عن الأحساس سيدتي
فالحمد لله علي مارزقنا
أنصحك بقرأة الكتب التالية
"وعاشروهن بالمعروف" للدكتور سعيد عبد العظيم
فن التعامل مع الزوجة للأستاذ حازم عبد الرحمن
فن التعامل مع الزوج للأستاذ حازم عبد الرحمن
تحفة العروس للأبن القيم
كلها تتحدث عن ما يعنيه الزوج بأسلوب مهذب جذاب
وجزاكم الله خيراً
وشكراً لك علي أطراءك
وهدانا الله أجمعين ألي ما يحب ويرضي
أختي في الله الوردة السوداء
مع أحترامي الشدييييييييييييد لكلامك و موافقتي عليه
أرجوك أعدي قرأة ما كتبت ,لقد ذكرت أنه ليس كل النساء
وأشهد الله أن هناك فتيات مثل الصحابيات في أخلاقهن
أسأل الله أن يبارك فيهن
وأمة محمد بخير و الحمد لله كما قلت
{كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْراً لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ }آل عمران110
وجزاك الله خيراً علي ردك
أخي في الله ماعلينا
جزاك الله خيراً
و أشكرك علي توضيح لأني كنت لا أعلم صحة هذه الاحاديث من عدمها الا ماذكره الشيخ سعيد عبد العظيم في كتابه وعاشروهن بالمعروف فقد ذكر أحاديث أخري ضعيفة وكاذبة في هذا الموضوع وأنصح بشدة قراءة هذا الكتاب
وأني أحبك في الله
أخي في الله خالد
نسأل الله أن يهدي بنات المسلمين الغافلات
ورجال المسلمين الغافلين ويهدينا أجمعين الي صراطه المستقيم
أخي في الله يا قلبي يا غريب
صدق رب العزة عز وجل
ونسأله أن يدخلنا في رحمته
وأحبك الله أخي
بينو
أنا لم أحذف ردك اساسا وتعليقك موجود على بوست آخر غير الذى تعتقد أنه فيه
وعلى فكرة أنا لا ألغى أى تعليق الا اذا كان يه ألفاظ خارجة أو اساءة لأحد المعلقين الزملاء
أما بالنسبة لموضوع البوست عن التحرش الجنسى الذى تعتبره قصة للإثارة فهو بالنسبة لى لم يكن ابدا كذلك
لقد اهتممت بالتفاصيل حتى يعى الناس ما يحدث وحتى يشعرون ببشاعة الأمر فى نفسية طفلة صغيرة تعيش باقى حياتها وهى تحمل فى داخلها الألم .. ويشهد الله أن ما كتبت عنه هو حقيقة واقعة وأنا لم اقابل امرأة حتى الان وسألتها بطرق مختلفة حتى تبينت تعرضها لمثل هذا الأمر فى الطفولة أو الصبا بدرجات متفاوتة تتدرج من تحرشات رجل الشارع العادى الغريب تماما الى اقرب الأقرباء أو الصدقاء وهناك احصائيات تثبت ذلك سوف تصدمك وانا بالفعل نقلت الحديث عن لسان شخصية حقيقية موجودة على ارض الواقع واهتممت أن يعرف اآخرين كيفية تسلل المتحرشين الى الضحية وكيف تشعر الضحية بالعجز حتى ينتبه الآباء ويفتحن حوارا مع الأبناء فى كل دقائق الأمور
وبالنسبة للأحاديث ضعيفة كانت ام لا .. ما تفرقش كتير لأن الموضوع فى الآخر ان لا رهبنة فى الإسلام .. اذن الإسلام يعترف بالشهوة ويقدرها والجنس ليس عيبا أو حراما بل هو مباح بشرط وضعه فى اطار الزواج وهذا ما يميز ديننا الحنيف .. الموضوع يطول شرحه فعلا من التحرش للعلاقات الزوجية المتهدمة بسبب تجاهل رغبات الزوجة الى الشعور الداخلى لدى البعض ان الجنس دنس رغم ان الله حلله لنا وجعله من أهم الشهوات للحفاظ على النوع فى الأصل
يمكنك اضافتى على الماسنجر عندك لمناقشة الأمر بشكل أوسع واشمل وتبادل وجهات النظر
السلام عليكم
اولا لما قراات تعليقك عندي مش فهمت القصد منه ايه وانترت منك العودة لتوضييحه
لن قررت ان اقتحم عالمك
بجد انا سعدت من رؤية مدونتك جدا
بس بجد كلنا بلا استثناء نفقتقد الحياء
هدانا الله واياكم لما فيه الخير والمغفرة من الله سبحانه وتعالي
الأخت ياسمين
لو كنت حذفت الرد فأنا متفهم لماذا
فهو غير مناسب للموضوع الكتوب فيه
كما أنه يبدو كصاروخ موجه بدون تهديف
أن كنت متضايق منه شوية
مش من الكلام
بس ....
ماعلينا
المهم وجهة نظري بالنسبة لقضايا التحرش الجنسي كما هي , عرضها بتفاصيلها لن يحل المشكلة بل ستزيدها و تثير شهوة ضعاف النفوس ممن يقرأونها وتؤذي مشاعر من تعرضوا لها .
الموضوع حله رسول الله صلي الله عليه و سلم في كلمتين
"الحمو الموت"
والحمو هو أخو أو عم الزوج ,و الحديث يحذر من أختلاط الزوجة بأخ الزوج أو عمه أو الأنفراد علي أساس أنهما من المحارم , و لكن الرسول حذر من هذا و قال أنه هو الموت , لأن لو قدر الله و حدث مالا يحمد عقباه لن يحلها الا الموت
تخيلي أقرب الناس للزوج
فما بالك بأبناء العم و أبناء أبناء العم و الخال أو أقارب الدرجات البعيدة
طبعاً يجب الحذر منهم لأن الشيطان لن يرتاح حتي يقع بن أدم في الخطيئة .
بالنسبة للزوجات و حقوقهن ,فأنصحك بقراءة كتاب "وعاشروهن بالمعروف" للدكتور سعيد عبد العظيم أسلوب أنساني رلقي يحدد ماللزوجة من حقوق علي زوجها .
وجزاك الله خيراً علي أهتمامك بالرد
أختي في الله سمراء النيل
أشكرك علي أطراءك
بس فعلاً أنا اللي مافهمتش تعليقك
كلنا بلا أستثناء نفتقد الحياء
نفتقده
أم أنه منعدم
هل نفتقده لحظات
مع أنفسنا
مع أنس معينين
أم نفتقده أمام الناس
هل فقدنا الحياء مع الله
ولو أفتقدنا كلنا الحياء
ففي وجنات من تجري دمائنا الأن
أم أن دمائنا أبت أن تطيعنا لحيائها من خالقها
؟؟؟؟
جزاك الله خيراً علي دعائك
فأنا في حاجة ماسة أليه
بينو
مش عارف ليه بحب كتاباتك مع انى ببقى حاسس بالكلمة الجاية بس اسلوبك مميز
بالنسبة للموضوع فتعليقي جملة واحدة
صوابعك مش زي بعضيها و زي ما في الوحش في الحلو
بس يا رب ما يبقى الوحش غلاب
أخي في الله شارم
جميل جداً أنك تبقي حاسس بالكلام الجاي
ده دليل أننا كجيل بنفكر في أتجاه واحد
شكراً علي المجاملة
أما عن موضوع الصوابع فهي مختلفة شكرلاً ولكنها تؤدي ما خلقت له ولم تحيد عنه
فاهمني طبعاً
طبعاً عمر ما حيبقي الوحش غالب لأن الله متم نوره
مش عارفه كل اما اجي هنا احسس على البطحه
يا ابني انت وضح قصدك ايه بالظبط
و بعدين اللي بيختشي دلوقت بيروح فين و مصيرو ايه هه
و النبي عليه الصلاه و السلام ليس كمثلنا يا حج بينو و لا ايه
و بعدين المدونات مش مكان ان احنا نحط راسنا في الرمل و منقولش الحقايق اللي بتحصل في المجتمغ حواللينا بدعوي ان ده حياء المراءة عامل اساسي في التغيير
و دورها محوري في كل شيئ
ولو قضيه ممكن تكون بتخدش الحياء و بتمسها
اعتقد ان من حق نصف المجتمع
ان تناقش قضاياه على الملاء حتي يتوصل المجتمغ لحل رادع و سريع
زي برضو تدوينه جمع مخنث سالم بتاعتك
يا ابني انت عارف كام بنت ماتت لحد الان..اللاففففف من البنات في الارياف و القري من تحت راس الموضوع ده و عايزنا نحط راسنا في التراب
و منكلمش في موت البنات كاطفال و رضع عشان الحياء
احب اقلك
طططططططططططظظظظظظظظظظظظظظظظظظ
في الحياء
و طظظظظظ في اي واحد رجعي يقف قدام مناقشه قضايا المراءة
في مجتمع نصو نساء ضحايا الجهل و المرض و التخلف
تحياتشي
الأخت ميمو
ترددت كتير أرد عليكي ولا أخلص اللي في أيديا
وبعدين قلت أرد
طبعاً مناقشة المشاكل لأيجاد حل أمر محمود جداًولا أعتراض عليه , ولكن طريقة مناقشة الأمر ,ومن يناقشه , ولمن تطرح الحلول
فمثلاً مش معقول أن أتحدث عن حادثة أغتصاب وأشرحها بالتفصيل علي العلن
والتفصيل اللي أنا أقصده هو التفصيل اللي يثير الغرائز وهذا ما وجدته في بعض المدونات
أيه الفايدة وهل أتحلت المشكلة بشرح ما حدث في حالة تحرش جنسي مثلاً
انا بتكلم بالعقل
وياريت تفتحي عقلك ومتقفلهوش علي ثوابت ربما تكون خطأ
أنا بتكلم في موضوع الحياء عن واقع نعيشه وواضح اننا فعلاً عايزين نحط رأسنا في التراب وكأننا مش عايزين نشوف
ايه اللي يخلي واحدة تروح كافيه وتختلط مع الجال وتشرب الشيشة و لا السجائر بدعوي المساوة و الحرية
أيه اللي يخلي واحدة تكشف بطنها و ظهرها عادي جداً وتمشي وسط الشوارع
أين الحياء
أنا بتكلم عن حقيقة عيشتها بنفسي وكلام كنت بأسمعه بأذني
كلام كلنا عارفينه
ولا مين اللي بيدفن رأسه في التراب
انا اللي خلاتي أكتب الموضوع ده مدونة دخلتها ومش حقول أسمها
المفروض أن صحبتها واحدة
كانت بتحكي عن حوار دار بينها وبين أحد صديقات العمل
وما أدراك ما هو هذا الحوار
وطيي
وهذه أقل كلمة توصف هذا الحوار
وطبعاً الباقي كان شرحه
الأخت ميمو
الملكة لاتنزل عن عرشها عشان كلام في الهواء
والرسول صلي الله عليه و سلم قال الحياء شعبة من شعب الأيمان
إرسال تعليق